Техничка школа “Нови Београд” образује редовне ученике за четврти и трећи степен стручне спреме.
У четворогодишњем трајању:
Машински техничар за компјутерско конструисање
Техничар оптике
Техничар грејања и климатизације
У трогодишњем трајању:
Механичар грејне и расхладне технике
Механичар oптике
Инсталатер водовода, грејања и климатизације
ДЕТАЉНИЈИ ОПИС:
ТЕХНИЧАР ГРЕЈАЊА И КЛИМАТИЗАЦИЈЕ
Протеклих деценија изразито је нарасла потреба за применом система климатизације, грејања, хлађења и вентиације имајући у виду развој технике, климатске промене и потребе савременог човека, тако да се данас не може замислити ни један радни, животни, производни, медицински, продајни, складишни… простор без примене те нове технологије.
Уз све то, еколошке и економске потребе захтевају енергетску ефикасност која је постала изузетно важан фактор и у обтазовању савремених стручњака.
Образовни профил Техничар грејања и климатизације оспособљава ученике за управљање, руковање, одржавање и делимично пројектовање грејних, климатизационих, расхладних и вентилационих како појединачних уређаја тако и постројења. Ученици стичу и знања о обновљивим /алтернативним/изворима енергије: енергија сунчевог зрачења, ветро-потенцијал, водени потенцијал, геотермалне енергије, биомаса, горивне ћелије, итд.
Оспособљавање
Образовање по образовном програму Техничар грејања и климатизације траје четири године. За време школовања ученици имају и практичну и теоријску наставу. Практична настава зa Техничара грејања и климатизације одвија се у школским кабинетима – радионицама као и у специјализованим сервисима и предузећима. На крају се полаже матурски испит на којем ученици раде рад са темом из области управљања, руковања, одржавање и делимичног пројектовања грејних и климатизационих постројења.
Запошљавање
Имајући увид у стање послова и потреба у овој области, посао је могуће наћи у готово свим областима привредног и друштвеног окружења јер су сви они на неки начин повезани са системима грејања, климатизације , хлађења и проветравања без којих данас као и у будућности нема угодних и здравих услова за живот и рад.
Опис послова:
• Анализа, планирање и организација рада
• Припрема радног места
• Извођење инсталација за грејање, хлађење, проветравање и климатизацију
• Експлоатација система за грејање, хлађење, проветравање и климатизацију
• Поправка и одржавање система за грејање, хлађење, проветравање и климатизацију
• Осигурање квалитета
• Комерцијални послови
• Административни послови
• Комуникација
• Предузимање мера сигурности у раду и заштиту животне средине
МАШИНСКИ ТЕХНИЧАР ЗА КОМПЈУТЕРСКО КОНСТРУИСАЊЕ
Компјутерским конструисањем на савремен начин се примењују теоријска знања у циљу прорачуна и конструисања машинских елемената, склопова и конструкција. Израда 3D модела и техничке документације остварује се применом најсавременијих софтверских пакета усклађених са потребама нових технологоја и нумерички управљане производње (СNC технологија).
Како је постигнут веома висок ниво примене информатичких технологија у производним процесима када су у питању пројектовање производа или инжењерски прорачуни и анализе, неопходно је постојање и развијање занимања које ће прецизно и ефикасно одговорити свим овим захтевима.
У току школовања ученик стиче значајно опште образовање, знања из области машинске технике и изучава програмске пакете:
• WОRD – обрада текста
• ЕXCЕL – табеларна израчунавања
• АutоCAD – техничко цртање
• ProЕNGINEER (CREO 02.) – израда 3D модела, склопова, техничке документације и компјутерско управљање машинама за обраду.
• Програмске језике Visual BASIC, C++, Visual C#.
То омогућава ученицима лакоћу сналажења у раду са рачунарима на готово свим подручјима, било када је потребна примена у раду или даље образовање на том пољу. Ученици моделирање и конструисање раде у лиценцним најсавременијим програмима, а њихово квалитетно образовање омогућавају професори који се стално усавршавају na on line PTC University.
Ученици наше школе су редовно успешно присутни на регионалним и републичким такмичењима, а кроз своје средње образовање подстичу се и мотивишу за даље професионално усавршавање на струковним и дипломским студијама.
Машинска техника је заступљена у свим сферама материјалне производње, услуга, енергетике, прерађивачке индустрије, грађевинарства, саобраћаја и др. Несумњиво и занимање Машински техничар за компјутерско конструисање у тим областима заслужује посебно место.
Техничар оптике је занимање које је више од једне деценије једнако атрактивно и девојчицама и дечацима. С поносом истичемо да је школовање за ово занимање могуће искључиво у нашој школи.
Велику пажњу поклањамо општем образовању, па наши ученици успешно настављају даље школовање. Након завршене средње школе имају директну проходност за упис на већину факултета и високих струковних школа.
У даљем школовању, али и у будућем раду у струци, велику помоћ им пружају стечена информатичка знања из више програмских пакета, као што су:
– WORD (обрада текста)
– EXCEL (табеларна израчунавања)
– AutoCAD (техничко цртање)
– ProENGINEER (израда 3Д модела склопова)
Истовремено, техничари оптике се оспособљавају за рад у струци кроз низ стручних предмета и веома богату практичну наставу, како у школи, тако и у оптичарским радњама и радионицама.
Након завршеног четворогодишњег школовања, биће оспособљени да самостално:
– израђују наочаре према лекарском (офталмолошком) рецепту;
– врше поправку диоптријских и сунчаних наочара;
– врше продају диоптријских, сунчаних и заштитних наочара, контактних сочива и производа за њихово одржавање, као и осталих производа из оптичарске понуде;
– одржавају уређаје из оптичарске радионице.
У складу са стеченим знањима и вештинама, техничари оптике могу да се запосле у:
– оптичарским радњама и радионицама ( израда,поправка, продаја, одржавање…)
– производњи ( свих врста елемената за израду и поправку наочара, свих врста оптичких елемената за оптичке инструменте, контактних сочива).
С обзиром на широке могућности након завршетка средње школе (рад у струци, даље школовање), ово занимање свакако препоручујемо свима који желе да стекну квалитетно знање у струци и запосле се, али да при томе оставе себи и могућност успешног студирања.
МЕХАНИЧАР ГРЕЈНЕ И РАСХЛАДНЕ ТЕХНИКЕ
Механичар грејне и расхладне технике поставља, контролишe, рукујe, одржава и поправља топлотне уређаје, расхладне уређаје и уређаје за климатизацију.
Топлотни уређаји служе за загревање углавном у зимским месецима у свим просторијама где борави и ради човек. Системи хлађења омогућавају чување и превоз хране, пића и лекова целе године. Уређаји за климатизацију све су присутнији у свакодневном животу. Они контролишу и регулишу температуру, влажност и састав ваздуха у канцеларијама, трговинама, болницама, дворанама и осталим јавним просторима као и у приватним становима. Користе се углавном лети, када температуре постају неугодно високе, а дисање отежано због спарине и сувоће ваздуха.
Опис послова
Механичар грејне и расхладне технике монтира , рукујe и одржава већином централно, а каткад и гасно и електрично грејање, користећи нацрте, упуства и остале спецификације
Топлотни уређаји централног грејања углавном се састоје од грејних тела и котлова за загревање , разних механичких апарата и пумпи . Након монтирања испитују рад целокупног грејног система. Повремено раде рутинске провере и поправке, како би одржали квалитетно функционисање грејања.
Механичар грејне и расхладне технике монтира , рукујe и сервисира централне системе климатизације и низ компонената хлађења.
Приликом монтирања следи нацрте и остале спецификације као и произвођачева упуства о томе како инсталирати моторе, компресоре, термостате, свећице и остале електричне и електронске компоненте. Опрему повезујe с изворима електричне енергије.Након повезивања проверава рад целог система. Ако настане квар, дијагностикујe проблем и изводi поправке. Како би пронашao квар, испитујe релеје, компресоре, термостате и остале делове.
Механичар грејне и расхладне технике користи се разним алатима: чекићима, резачима метала, клештима, апаратима за заваривање, бушилицама, нарезницама и другим. Од мерних инструмената употребљава манометре, термометре, волтметре, амперметре и осталу опрему за тестирање, како би провериo проток воде, ваздуха, струје, температуру, притисак и остало.
Оспособљавање
Механичари грејне и расхладне технике школују се у одговарајућим програмима струковних школа, које трају три године . За школовања ученици наизменично похађају практичну и теоријску наставу. Практична настава грејне и расхладне технике одвија се у школским радионицама и у специјализованим сервисима. На крају се полаже завршни испит на којем ученици, решавајући практичне проблеме, доказују да знају инсталирати , руковати и одржавати системе грејања, хлађења или климатизације као и отклонити кварове на системима.
Наставак школовања
Механичари грејне и расхладне технике могу ванредно да наставе школовање , путем доквалификације, полагањем разлике испита и четврте године и стекну звање техничар машинске енергетике.
Запошљавање
Приликом обављања практичне наставе у индустрији, предузећу или сервису, власник сервиса или предузеће имају могућност награђивања ученика. Ако послодавци процене да је реч о способном, мотивисаном и добро оспособљеном ученику и ако имају потребу за радником, постоји могућност запошљавања на истом месту.
Тренутно ово занимање пружа врло добру могућност запошљавања и зараде.
МЕХАНИЧАР ОПТИКЕ
Поправљање и одржавање оптичких инструмената (телескопи, микроскопи…). Поправка и одржавање машина и апарата у оптичким радионицама (фокомери и др.). Поправљање и одржавање филмских камера, пројектора, даљиномера, рефрактомера. Рад на машинама које се користе у производњи сочива.
ИНСТАЛАТЕР ВОДОВОДА, ГРЕЈАЊА И КЛИМАТИЗАЦИЈЕ
Професионални инсталатери водовода, грејања и климатизације су кључни у обезбеђивању да домови и зграде правилно функционишу на дневној бази.
Са нагласком на безбедности, ученици раде са бакарним, црним цевима, електричним и комплетним грејним, расхладним и вентилационим системима. Обухваћене теме укључују избор и наручивање материјала, залиха, алата, очитавање нацрта и нисконапонско ожичење. Ученици уче о безбедности, алатима, стамбеним пословима, нацртима, основним системима за грејање, климатизацију, вентилацију и водовод.
Програм Инсталатер водовода, грејања и климатизације повезује ова два поља тако што покрива многе аспекте обе професије, кроз теорију учионице и практичне радње из стварног живота.
У систему водовода покривамо теме као што су славине, вентили, батерије, уређаји, дистрибуција воде, одводњавање и бојлери. На крају, спајамо ове лекције тако што ћемо изградити функционална купатила у макети наше куће.
У систему грејања и климатизације обрађујемо теме као што су: системи грејања на чврсто гориво, уље и гас, топлотне пумпе, пумпе, системе за климатизацију и пратећу опрему.
Такође покривамо специјалне алате, технике уградње, решавање проблема и поправку система и опреме повезане са грејањем, вентилацијом и водоводом.
Сам програм је повезан и подржан од стране многих великих компанија због тога што је у питању континуирано дуално и редовно образовање, што помаже посвећеним ученицима да лако пронађу посао, или унапреде своје знање након завршетка школовања.
То значи да се ученици који успешно заврше школовање могу даље школовати, а такође могу почети да раде као резиденцијални или комерцијални водоинсталатери, инсталатери грејања, вентилације и климатизације, као монтажери цеви и још много тога.